►
Zpráva čísla
Michal Čarný při vyhlašování výsledků
A vítězem se stává…
Max Magazín přináší rád zprávy o úspěších naší sítě v nejrůznějších kláních a ta, která nás zastihla na začátku letošního roku, byla opravdu mimořádná. Po několika letech dominance nábytkářského obra IKEA se značce Dr.Max podařilo získat absolutní vítězství v soutěži Mastercard Obchodník roku. Jde o nejprestižnější spotřebitelskou soutěž v ČR.
Tisková konference, na níž se výsledky vyhlašovaly, se konala v polovině února a epidemická omezení ji samozřejmě poznamenala. Dotazy k účastníkům směřovaly přes vzdálené připojení a akce nebyla spojena s předáváním cen. Ty si vítězové – jak absolutní, tak i ti v jednotlivých kategoriích – převezmou až na konferenci Retail Summit v červnu. Střídmost eventu ale nic neubrala na úspěchu Dr.Max. Vyhlašovatel, zastoupený generálním ředitelem MasterCard Michalem Čarným, konstatoval, že Dr.Max je absolutním vítězem ze všech kandidátů. Vede nejen ve všech parametrech své lékárenské kategorie, ale je velmi silný i v přesahu do těch ostatních – zejména v zapamatovatelnosti a loajalitě. Mimochodem, kategorie Lékárna roku se s ohledem na pandemii vyhlašovala letos v premiéře.
Dva diplomy pro jednoho vítěze
Jak konstatovali organizátoři, poprvé byl vybírán obchodník, který nejlépe reaguje na události, tedy například lépe a rychleji přizpůsobuje sortiment a vzhled prodejny, a zlepšuje služby klientům. A naše vítězství v ní zkrátka znamená, že síť Dr.Max zvládá koronavirovou situaci nejlépe ze všech větších poskytovatelů lékárenské péče. A síť, to jsou především lidé, což několikrát zmínil i generální ředitel Daniel Horák.
Slovo „obchod“ v názvu soutěže je trochu zavádějící. Atributy, které Dr.Max přinesly vítězství, se totiž neopírají o žádné ekonomické ukazatele. Triumf nám vynesla vysoká skóre týkající se zapamatovatelnosti značky, loajality klientů a důvěryhodnosti. Výsledky se opírají o reprezentativní šetření, které loni v říjnu uskutečnila agentura G82 na tisícovém vzorku respondentů. Mezi nimi si téměř 60 % lidí myslí, že je naše síť lepší než ostatní, u 77 % nezklamaly naše lékárny očekávání, 79 % jich je rozhodnuto k opětovnému nákupu u nás a 80 % je ochotno Dr.Max doporučit dál. Při konkurenci, která na trhu panuje, jsou to skvělá čísla.
Michal Petrov
Vše je připraveno pro tiskovou konferenci na dálku. U řečnického pultu je generální ředitel MasterCard Michal Čarný a moderátor Jiří Václavek.
Gratulace vítězi – s Michalem Čarným generální ředitel Dr.Max Daniel Horák
Foto: Michal Petrov
Retail Summit v červnu 2021
Za úspěchem Dr.Max vždycky stojí zaměstnanci
V souvislosti s převratným výsledkem soutěže Mastercard Obchodník roku poskytl generální ředitel naší sítě Daniel Horák několik rozhovorů. Některé z odpovědí se Max Magazín rozhodl přetisknout.
Poprvé jste se stali absolutním vítězem soutěže Obchodník roku a přerušili jste tak řadu 7 vítězství společnosti IKEA, jak na tento velký úspěch hledíte?
Ikeu lze bez nadsázky považovat za jednu z nejlépe vnímaných značek na světě, a jestliže jsme ji na vrcholku žebříčku dokázali po té úctyhodné řádce let vystřídat, je to skvělé vysvědčení. Já to vnímám v kontextu celého roku 2020, který byl kvůli covidu úplně jiný než ty předchozí. Ale nechtěl bych mluvit jen o radosti, nýbrž i o určité satisfakci, které se tak dostalo mým kolegům v lékárnách. Protože to beru především jako ocenění jejich práce v roce, který nebyl vůbec jednoduchý. Na jaře, když se zavřela i řada ordinací praktických lékařů, tu byly lékárny jako zdravotnická zařízení, která poskytovala péči prakticky ve stejném rozsahu jako dřív. Přesto byli lékárníci a další personál neprávem opomíjenou součástí zdravotnické první linie. Lidé ovšem tu službu viděli, projevů pacientské solidarity jsme zaznamenali spoustu.
Co za tím úspěchem stojí podle vás dál?
Zjednodušeně řečeno všechno, co má vliv na pověst značky. Znovu tu musím zmínit naše lékárníky a další kolegy z lékáren, protože vnímají pacienta jako prvořadého. Proklientský přístup se stal součástí jejich DNA. Jako firma jim k tomu můžeme vytvářet podmínky: kvalitní systém vzdělávání, řízení kvality a odebírání nelékárnických činností. Čas, který tím získají, věnují zase pacientovi. Takže jde o souhru více faktorů, které by se daly shrnout do tří bodů: co nejlepší podmínky pro zaměstnance, absolutní orientace na pacienta a ochota k inovacím. Orientací na pacienta myslím to, že jsme tam, kde nás potřebuje, a děláme to, co očekává. K tomu patří vstřícná otvírací doba, špičková odbornost a servis, ale obecně i atraktivita nabídky, jak v šíři sortimentu, tak v ceně. A k tomu přistupují další kompetitivní výhody, jako je vlastní značka nebo klientský program.
Společnost Dr.Max se vedle získaného titulu Absolutní vítěz stala také vítězem kategorie Mastercard Lékárna roku. Vítězem se stala především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 78 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci lékáren Dr.Max deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii. Druhé místo obsadila lékárna Benu a třetí Pilulka.cz. Jak se díváte na konkurenční prostředí ve vašem byznysu?
Jako na něco, co nás posouvá dál. Jsme jednička na trhu, a to jak mezi klasickými lékárnami, tak mezi lékárenskými e-shopy, a tuto pozici si chceme pochopitelně udržet. Musíme se tedy dívat, jak kvalitní je servis, který poskytují ostatní hráči. Kategorie Lékárna roku je nová a přinesl ji covidový rok. Vnímáme to symbolicky, protože účast v první zdravotnické linii za pandemie je něco, co lékárníkům nikdo nemůže upřít.
A jaký návod si ordinujete pro opětovný úspěch v dalším ročníku soutěže Obchodník roku?
Budeme stále naslouchat svým klientům. To je jediná správná cesta, ke které přidáváme i kvalitu servisu a ochotu k inovacím. Tato strategie nám vychází, protože je jediná správná. A koneckonců nejde zdaleka jen o vítězství v soutěži. Lidé také hlasují nohama. A to, že jsme vloni ve svém věrnostním programu přivítali už čtyřmiliontého člena, o lecčems vypovídá.
Fotky posouváte tažením
Úspěch Dr.Max byl pro oborový tisk senzací