ŽIVOTNÍ STYL já jsem youtuber já jsem youtuber a kdo je víc? R odiče své děti často ve sledování videí youtuberů podporují, místo aby dostáli své roli a filtrovali obsah, který jejich děti konzumují, povídali si s nimi o tom, čemu má smysl věnovat svůj čas a čemu nikoliv. Snad mají zoufalou radost, že jejich děti alespoň o něco projevují zájem. Proč? Fenomén youtuberů vlastně souvisí s rozmachem sociálních sítí a internetu a vzniká z potřeby veřejně sdílet své pocity. Což je trochu paradox i fenoménu Facebook, uvědomíme-li si, že tuto „sociální síť“ vytvořil vlastně asociál, který podle svých bývalých spolupracovníků není schopen přímé komunikace. Zatímco první youtubeři se ještě snažili o kreativní podobu svých příspěvků, kterým dávali formu a obsah s výraznou pointou, u jejich následovníků tohle všechno zmizelo. Místo snahy vytvářet převážila potřeba stát se slavným. První youtubeři se totiž skutečně záhy stali celebritami, které nejprve začaly vydělávat na reklamách navázaných na jejich videa, teprve později je začaly podporovat firmy, které si uvědomily jejich dosah na teenagery, kteří přestali číst. Sociální sítě a internet se náhle staly jedinými místy, kde bylo možné mládež plošně oslovit. Z youtuberů se staly populární osobnosti vydělávající nemalé peníze zábavou. Kdo by něco takového nechtěl? A tak se všude na světě začaly rojit desítky dalších youtuberů. Jenomže ne každý byl schopný kreativní práce a už vůbec ne každý měl co říct. Ale co na tom? V dnešní době přece stačí, když si vymyslíte bizarní alter ego, a čím bude šílenější, tím lépe, protože to zajistí vyšší sledovanost. A tak se na české youtuberské scéně setkáte s člověkem, který si říká Martin Rota, a ani po zhlédnutí několika jeho videí není člověku jasné, o jakou roli se pokouší. Dále například živoucí reklama na špatné stravovací návyky zvaná FattyPillow, která uráží všechny kolem sebe zveřejňováním videí bez jakékoliv pointy, což platí i o postavě jménem Misha, ale tu aspoň omlouvá nízký věk (deset let). Misha za podpory své rodiny podniká aktivity, které hraničí s trapností a které někteří psychologové označují za ponižující. Diskuse pod jeho videi, která leckdy dosahují mnoha milionů zhlédnutí, jsou však ještě šílenější. Diskutující mu nadávají, dokonce mu přejí smrt. Každý soudný člověk by tváří v tvář takovým reakcím měl potřebu své dítě chránit. Ale to by tu nesměly být peníze. Zisky youtuberů se sice nikde nezveřejňují, ale odhaduje se, že za každé zhlédnutí mají od jedné do čtyř korun. Vynásobit už si to každý může sám. Otázka nicméně zůstává: Proč dnešní mladí lidé sledují videa, na kterých by se i politici mohli učit, jak během deseti minut neříct vůbec nic? MUDr. Jan Cimický k tomu říká: „Vývoj společnosti je dynamický a někdy možná předstihne schopnost mentální adaptace. Tendence člověka se pak projevuje v jistém zpovrchnění jeho aktivit, zejména se to projevuje příklonem k nenáročným zábavám, kde není zapotřebí investovat energii nebo jiné zručnosti.“ Za daleko horší však považuje to, že se idoly našich dětí stávají lidé, kteří by se rozhodně nedali označit za vzory. „Moderní technizace vede k systematickému zpovrchnění obecné vzdělanosti a k erozi tradičních hodnot. Neexistuje hodnotový rejstřík, a proto mohou být při mediální stimulaci pokládáni za výjimečné lidi zcela průměrní a z historického pohledu zcela nezajímaví a zanedbatelní. Hodnota jejich aktivity je mizivá. Přesto osoby, které se v médiích stále objevují, aniž by přinášely něco zásadního, jsou dnes celebritami a zájem o ně je udržován právě mediálně.“ Utajení sponzoři Skutečnost, že youtubeři jsou dnes mohutně podporováni značkami, které cílí právě na mladé lidi, je obecně známá. Značka dá youtuberovi své zboží, motivuje ho buď finanční odměnou, nebo dokonce procentem z prodeje, a on pak méně či více nápadně onen produkt zmiňuje ve svých příspěvcích. Youtuberky jako Shopaholic Nicol, Teri Blitzen, Fallenka nebo Makyna mají velmi často připomínat virtuální kamarádky, jež oslovují své fanynky, řeší problémy s pletí nebo vlasy, chtějí to či ono trendy oblečení, hledají nějaký skvělý nápoj, až dojdou k tomu, že nejlepší je právě ta značka, která je podporuje. A protože tyto a další youtuberky vystupují v rolích „obyčejných holek“, které se nijak neliší od svých fanynek, dcery pak jdou za rodiči a vyžadují, aby jim koupili to, co jim jejich internetové vzory doporučily. Pro značky je to přímá a efektivní cesta k cílové skupině, pro rodiče je to někdy silný tlak na peněženku. Protože generace dnešních dětí, daleko více než ty předchozí, mají potřebu dosahovat stejného společenského statusu jako jejich úspěšní vrstevníci, a když se pohybují o úroveň níž, považují to za selhání a doklad toho, že jsou ve svém okolí vnímáni jako takzvaní loseři (lidé, kteří ničeho nedosáhli). A to nejhorší na tom všem je, že na rozdíl od jiných komunikačních platforem je tato forma reklamy zcela nekontrolovatelná a nemá žádné regule. Do vašich dětí je tedy možné tlačit reklamu tímto způsobem horem dolem a vy proti tomu nemáte žádnou obranu. Tedy jednu ano – filtrovat, co sledují, ideálně se na příspěvky youtuberů dívat s nimi a každé video s nimi rozebrat, nastavit jim mantinely, v jakých je mají vnímat, a naučit je filtrovat reklamu přirozenou od placené. Tedy s trochou nadsázky – dostát své rodičovské úloze. „Všechno se člověk musí naučit. Včetně racionálního hospodaření s finančními prostředky,“ upozorňuje MUDr. Jan Cimický a říká, že je děti třeba naučit, že když vidí, že jejich youtuberské vzory nosí značkové oblečení a jezdí na výlety za oceán nebo do Afriky (které mají hrazené firmami), že jde o mylnou představu, nikoliv standard. Takové představy pak mohou vést k neuváženým krokům, které známe ze světa dospělých – k půjčkám a zadlužování. „Je na rodičích, aby zdůrazňovali hodnotu peněz a vedli děti k jejich racionálnímu užívání.“ Zatímco všechny předchozí generace si nacházely idoly v hrdinech, kteří čelili zlu s téměř neposkvrněným morálním štítem, dnešní děti mají youtubery. Vrstevníky, kteří to umějí s kamerou, pro vysokou sledovanost na internetu udělají vše a svým fanouškům udílejí pochybné rady, za kterými se mohou skrývat bohaté značky. Youtubeři do našich dětí „tlačí“ reklamu horem dolem a rodiče proti tomu nemají žádnou obranu Zatímco hrdinou a idolem předchozích generací byl Vinnetou, který bojoval za svobodu a spravedlnost, hrdiny dnešních dětí jsou youtubeři. „Hodnota jejich aktivity je mizivá. Přesto osoby, které se v médiích stále objevují, aniž by přinášely něco zásadního, jsou dnes celebritami a zájem o ně je udržován právě mediálně,“ říká k tomu MUDr. Jan Cimický. Morálka, nebo peníze? Jenomže morálku většina youtuberů a všech, kteří se jimi snaží stát, postrádají. Už dávno nejde o tvorbu, už dávno nejde o sdělování informací (byť se tak řada příspěvků tváří), ale vždy jde především o peníze. Základní sazba je dvacet tisíc. Pro kohokoliv. „Jeden youtuber funguje mezi mladými jako taková psychologická poradna. Jenomže rady, které udílí, jsou zcela pochybné. Například na podnět dívky, která má podezření z nevěry svého partnera, jí poradí, aby mu prolezla mobil a e-mail a získala tak případné důkazy. Horší radu si lze sotva představit. A protože se řešení problémů u dětí v naší neziskovce zabýváme, navrhli jsme mu, že mu budeme s poradenstvím pomáhat. Jen za to, že uvede, že s námi na poradenství spolupracuje. Souhlasil, ale pod podmínkou, že za každou zmínku o nás chce dvacet tisíc korun, jinak se nemáme o čem bavit,“ říká pracovnice jedné neziskovky, která si nepřála být jmenována. Podobnou zkušenost nám potvrdili i další lidé. Youtubeři, jako de facto jediný kanál, kterým je možné oslovit teenagery, si svůj vliv uvědomují, a tak z něho těží za všech okolností. „Jsou to jenom děti,“ zastávají se jich jejich příznivci. Je však nutné si uvědomit, že právě tyhle děti jsou idoly našich dětí, a přestože se někteří z nich sami označují za „inspirátory“, morální a hodnotový přesah jejich příspěvků je většinou nejen nulový, ale i pochybný. Protože i když se nás o tom konzumní společnost snaží přesvědčit, tak životní smysl nespočívá ve slávě, bohatství a trendech, ale v tom, jak život prožijeme a co tu po sobě zanecháme. Desetiminutová videa o tom, jakou barvu vypínače do svého pokoje si vybrat, by to skutečně být neměla. m Základní sazba, za kterou youtubeři propůjčí nějaké značce své jméno, je dvacet tisíc korun. Ať jde o kosmetiku, nebo charitu.“ Text: David Laňka Foto: Fotolia www.drmax.cz