►
Fotoreportáž
Letos se uskutečnila dosud nejpočetnější přehlídka Taxíků Maxíků.
Taxík Maxík
jako dar z nebes
Letošní setkání provozovatelů Taxíků Maxíků se dá vzhledem k tomu, že se uskutečnilo už poněkolikáté, označit jako tradiční, ale vlastně bylo všechno jiné, jen ne takové.
Předně, provozovatelů už je hodně – devatenáct –, a tak už by se do zasedačky autosalonu Ford, kde dosavadní setkání probíhala, zkrátka nevešli. Potom to bylo vlastně poprvé, kde si mohli vyměnit osobně zkušenosti s využíváním služby za covidového období. A v neposlední řadě, nad republikou zrovna zuřily bouřky, a tak řada z přítomných cestovala za dramatických okolností a některým živel zabránil dorazit vůbec. I tak se ale na prostranství před halou letňanského výstaviště sešel najednou dosud rekordní počet vozů s logy Taxík Maxík, Dr.Max a Konto Bariéry, takže vytvořily překrásnou flotilu, přímo předurčenou pro rodinnou fotku.
Některá vystoupení byla dojemná. Například když od reprezentantů Vimperka, kde sociální autodopravu provozují od loňského ledna, zaznělo, že Taxík Maxík byl pro ně dar z nebes. Jedním dechem však dodali, že tím dalším je jejich šofér, který v době, kdy vimperský Taxík Maxík pózuje v Praze, rozváží klienty svým vlastním autem. Kola i volant se zkrátka ve Vimperku točit nepřestaly. Žádný div, že tu za rok hlásí stovky jízd. Seniorskou službu tam vzali doslova, odpovídá tomu i věk jejich řidičů – hlavní je ročník 1948, jeho zástupce 1951. Klienti si je nemohou vynachválit.
Korona Taxíky Maxíky nezastavila. Služba se bez ohledu na pandemii úspěšně rozjela v Českých Budějovicích i v Písku, kde auta převzali v lednu 2020, nebo v Čáslavi, kde odstartovala letos. Za covidu třeba rozváželi obědy, když senioři nechtěli raději chodit ven. V Praze 15 pomáhaly Taxíky Maxíky s jejich odvozem do očkovacích center i na nákupy, aby nemuseli cestovat rizikovější dopravou.
Akční rádius Taxíků Maxíků často zasahuje i poměrně daleko od hlavního působiště provozovatele. Český Červený kříž v Ústí nad Orlicí například obsluhuje ještě dalších 5 měst. Další, ten v Orlové, zase zajíždí i do Petřvaldu nebo Doubravy. V Praze 5 vozí seniory i na chatu, pokud ji mají v katastru hlavního města. A havlíčkobrodští by rádi brzy obstarávali sociální autodopravu pro celý (bývalý) okres. À propos – přívlastek sociální: na ten mají svůj názor v Praze 7. Podle jejího zástupce tam Taxík Maxík vůbec nechápou jako službu sociální, nýbrž komunitní. Na setkání jejich vůz ovšem chyběl. Z prostého důvodu – teprve se vyrábí. Radnice totiž k penězům od Dr.Max přidala ještě půlmilion, aby mohla koupit hybridní auto. Nejde jim jen o ekologii, od zvolené strategie si slibují i nižší provozní náklady. Nějaké zkušenosti už mají, jejich pečovatelské centrum elektromobily zajišťuje například rozvoz obědů.
Jako obvykle byl sraz provozovatelů Taxíků Maxíků inspirativním setkáním. Diskuse, které se rozproudily už v hale, ještě dlouho pokračovaly na parkovišti. A výborná atmosféra, která celou dobu panovala, jen potvrdila, že vlajková loď filantropie Dr.Max má za sebou nejen první pětiletku, ale především, že má smysl – ví, kam pluje a proč.
Michal Petrov
Foto: Michal Petrov
Fotky posouváte tažením
Taxíky Maxíky nezastavil ani covid – sloužily seniorům pořád, i když najetých kilometrů samozřejmě nebylo tolik jako obvykle.
Liberec jako první město zvolil jinou značku než Ford – po jeho pětileté službě ho vystřídal Citroën Berlingo.
Zajímavě řešené uložení plošiny pro vozíčkáře, zapuštěné do podlahy za pátými dveřmi.
Konstrukčně jednodušší (a také podstatně levnější) řešení zvolili v Praze 5.
Taxíky Maxíky vozí někde jako vozíčkáře nejen seniory, ale třeba i děti do speciálních škol.
Generální ředitel Daniel Horák, duchovní otec projektu Taxík Maxík, reagoval na podněty provozovatelů bezprostředně.
Umoudřené počasí umožnilo pořídit rodinnou fotografii zástupců provozovatelských subjektů. Uprostřed v popředí, vedle g. ř. Daniela Horáka, spoluautorka projektu Taxík Maxík, ředitelka Konta Bariéry Nadace Charty 77 Božena Jirků.
Dr.Max platí nejen nákup vozů, ale i náklady související s rozjezdem služby a poskytuje i marketingovou podporu.
Poslední vozy se předávaly o adventu 2020.