SmartLab jak se dělá SmartLab Jak dlouho pracujete u Dr.Max a čím vás SmartLab zaujal? Od loňského října na plný úvazek, za sebou mám tři měsíce jako praktikantka, pak ještě následoval čtvrtrok brigádničení. Přihlásila jsem se, protože jsem cítila příležitost zkusit něco nového, a řekla jsem si, že teď je ten správný čas. U firmy totiž ještě nejsem tak dlouho, abych zapadla do zaběhnutých procesů a možná i stereotypů. To je v tomto případě snad výhoda. Jak se SmartLab rozbíhal? Nejdřív se do projektu samozřejmě museli přihlásit členové, a to napříč třemi zeměmi – Českem, Slovenskem a Polskem. Mám informaci, že se přihlásilo přes sto lidí; součástí přihlášky bylo napsat něco o sobě v angličtině a vypracovat prezentaci. Následoval celodenní workshop, kam bylo pozváno asi 35 předem vybraných zájemců, a z nich nakonec vzešel samotný tým. Ze začátku nebyl stanovený konkrétní cíl, nebyla stanovena ani obecná témata. Hlavní zadání bylo velmi široké – najít nové příležitosti, aby posílila pozice Dr.Max jako jedničky na trhu a zároveň se zlepšila kvalita služeb, které poskytujeme klientům. Hledání nových příležitostí pro naši společnost znamená i nacházení nových možností pro její zaměstnance. S nápadem na založení SmartLab přišla investiční ředitelka Penta Investments Agáta Meštellérová. Kdo se na něm dále podílí? SmartLab spolupracuje s externí firmou Direct People, na jejíž půdě se uskutečňují i pravidelná setkání. Tato společnost je zaměřená na inovace a takzvaný human centered design. Vlastně jde o techniky, které zkoumají potřeby člověka nebo skupin lidí a hledají řešení, jak těmto potřebám vyhovět. Tak mohou vzniknout nové produkty, ale v našem případě mnohem spíš nové služby, procesy – čili změny v organizaci práce, inovace prostředí a podobně. Neobejde se to bez informací od skupin či jednotlivců, na něž se zaměřujeme. Hledáme zkrátka řešení na míru, aby vyšla vstříc individuálním potřebám klientů a aby byla uskutečnitelná v praxi. Kolik „vizionářů“ SmartLab má? Core team tvoří sedmnáctičlenná skupinka ze tří zemí (ČR, SK a PL). Český tým je velice pestrý a jsou v něm jednak lékárníci – Radka Grec, Kateřina Zajícová, Kateřina Musilová –, jednak zaměstnanci centrály – Dan Kebis a Martin Kolda. Holding zastupují Agáta Meštellérová a Tomáš Orlovský. Z vrcholného managementu je ve skupině Daniel Horák. Podpora vedení nás těší. Na jedno setkání přišel například i provozní ředitel David Mendl. Byť není členem, do naší práce se zapojil. Core team se schází často, i když ne tak intenzivně jako ze začátku. Z týdenní frekvence jsme přešli na čtrnáctidenní. Pak je tu druhý tým, takzvaný Extended team. Jeho součástí jsou všichni, kteří byli na prvním výběrovém setkání. Práce tu není tak intenzivní, nekonají se pravidelné schůzky a nejde o tak časově náročnou činnost. Kolegové ovšem dostávají také zadání a úkoly, do nichž se mohou zapojit. Nyní jsme ve fázi, kdy se vybralo několik témat, která se budou dále rozpracovávat, a podle navržených řešení se budou rozvíjet dál konkrétní projekty. Budeme tedy hovořit o Core teamu, v němž působíte. Jak často setkání inovátorů probíhá? Zpočátku jsme měli dvoudenní setkání společně se Slováky a Poláky v Praze. Pro polskou stranu je to však do Prahy na každotýdenní setkání daleko, takže se jejich sekce schází v Polsku. Harmonogram každého setkání připraví předem Direct People a Agáta Meštellérová. V tuto chvíli jste v závěru první fáze projektu SmartLab? Ano, nejdřív jsme museli takříkajíc nasdílet informace. Uskutečnilo se mnoho pozorování, rozhovorů s pacienty a odborníky, přičemž spektrum témat bylo hodně široké. Zaměřili jsme se na to, co na našem trhu v tuto chvíli je, a co naopak chybí, jaké jsou potřeby klienta, a vyměňovali jsme si poznatky. Členové týmu jsou také vysíláni na různé zahraniční konference a potom o nich referují ostatním kolegům v týmu. Setkání s odborníky nás obohacuje a díky výměně názorů objevujeme nové úhly pohledu na daný problém. Pokud jde o témata, kterými se zabýváte a která řešíte společně se slovenským týmem, liší se nějak podle dané země? Dá se říct, že ne. Česko a Slovensko mají témata společná, ale v Polsku je diametrálně odlišná situace, zejména kvůli naprosto rozdílnému zákonodárství. Trh, včetně reklamy, tam funguje úplně jinak. Závěrečný předvánoční dvoudenní workshop máme společný pro všechny země a opět se všichni společně sejdeme po Novém roce. O kterých oblastech možných návrhů a řešení společně diskutujete? Zaměřujeme se na dvě skupiny klientů. V první řadě na ty, kteří už do našich lékáren chodí. Většinou jde o chronické pacienty, důchodce a další, se kterými se v lékárně expedient pravidelně potkává. U těch je potřeba posilovat loajalitu ke značce Dr.Max. V druhé řadě jde o ty klienty, kteří ještě naše lékárny nenavštěvují vůbec, nebo jen minimálně – například o sportovce nebo nastávající maminky. Pro ty je charakteristické, že čerpají informace z několika zdrojů a že se tyto informace mohou diametrálně lišit. Této skupině lidí je potřeba poskytnout komplexnější služby a poradenství. Napříč oběma cílovými skupinami řešíme témata komplexní péče, nedostatek personálu a další obecné záležitosti související s provozem. Co vás čeká ve SmartLab v příštím roce? V první části roku nás čeká vyhodnocení první fáze, během něhož budeme analyzovat potřeby klientů a hledat možná řešení, abychom mohli na trhu uspět. Vypracujeme takzvané prototypy řešení, které budeme dále rozpracovávat, a konečnou fází bude předložení koncepce uceleného řešení a variant a jejich uvedení do praxe. To by mělo proběhnout na konci dubna. V dalších měsících se na základě ohlasů ukáže, v jaké podobě tento inovativní projekt bude pokračovat ať už ve stejném složení, nebo obměněném. Jste ve SmartLab zapojená naplno. Zbývá vám čas na koníčky? Pracuji v lékárně s osmihodinovou pracovní dobou a účast ve SmartLab mám domluvenou se svou nadřízenou, za což jsem velice ráda. Pokud jde o setkání týmu, vykazuji si dobu, jako bych byla v lékárně, ale rozhovory a další úkoly, které absolvuji, jsou časově náročnější. Nutně musím obětovat svůj volný čas. Některé dny, hlavně na začátku, kdy byla setkání častá, jsem měla pocit, že se můj život omezil jen na práci v lékárně a ve SmartLab. Ale na druhou stranu, nikdo mě do ničeho nenutí a je na každém z nás, kolik času čemu věnujeme. Pro mě je účast na SmartLab zajímavá zkušenost. I proto, že se tu setkám s lidmi, které bych třeba jinak nepoznala. Pokud mi má zbýt čas na koníčky, musím vše pečlivě dopředu naplánovat. Trávím čas muzikou. Mým hlavním koníčkem je jazz-swingová kapela DiJazzTiva, ve které hraju s kolegy z farmaceutické fakulty. Někteří z nich ještě studují, většina z nás už školu absolvovala. Jinak se snažím zabydlovat novou domácnost v Pardubicích. Také jsme velkými příznivci Východočeského divadla, kam pravidelně chodíme. Mimochodem SmartLab má i svůj Instagram, kde můžete dění našich skupin sledovat. ¤ V létě odstartoval v rámci celého holdingu inovační inkubátor SmartLab. Výzva, aby se jeho práce účastnili, se rozběhla mezi zaměstnance do všech zemí „staré trojky“ Dr.Max a projekt začal záhy získávat i konkrétní tváře. Při výběru uspěla také Káča Musilová, kolegyně lékárnice z Ústí nad Orlicí, které jsme se zeptali, jak SmartLab zatím funguje. Přitom prozradila i něco o sobě. „ Setkání s odborníky nás obohacuje a díky výměně názorů objevujeme nové úhly pohledu na daný problém. rozhovor vedla: Věra Červenková foto: archiv Dr.Max