Rozhovor Máme prsty skoro ve všem Na začátku června si odbyl první výročí u firmy a jako nováček odjezdil první HHV. Tomáš Galko dnes už nevede jen IT Dr.Max, ale také Vývoj ViaPharmy. Jen o máločem, co se ve firmě děje, by člověk mohl říct, že Tomášovi kluci s tím nemají nic společného. Rok u firmy – to trochu svádí k bilancování. S jakými představami jsi nastupoval a co z nich zbylo? Když jsem před více než rokem absolvoval vstupní pohovor, musel jsem samozřejmě předložit prezentaci s projektem. Dostal jsem jisté vstupní informace a měl jsem na jejich základě připravit své návrhy řešení a kroků, které by vedly k nějakému cíli. Není nutné být v tomto případě konkrétní. Stačí, když řeknu, že jsem se jen ze zájmu po roce na ten dokument podíval, a upřímně se přiznám, že jsem se musel smát. Já přišel z úplně jiného oboru, v mém předchozím působišti šlo o průmyslový podnik. A podle toho ten můj návrh také vypadal. Bylo z toho poznat, že se ještě musím hodně učit. A také, připouštím, byl ten můj původní návrh poněkud agresivní. Agresivní? No ano. Firemní prostředí jsou různá, v každé společnosti lze zavádět do praxe něco nového s rozdílnou mírou razance. Dr.Max už je dnes společnost s desetiletou tradicí, takže to znamená, že jde o prostředí, v němž už jsou „mazáci“ a „nováčci“. A pak tady procesy probíhají v takových dvou rovinách. Na jedné straně u Dr.Max funguje řada věcí totálně operativně: dnes zjistíš nějakou potřebu, zítra k ní svoláš poradu a uděláš nějaké rozhodnutí a pozítří už tu novotu zavádíš do praxe. Na druhé straně se tu něco prosazuje opravdu s obtížemi, protože část lidí není ochotná měnit zvyky a novinkám se brání. Ale to je u firem s nějakou tradicí celkem obvyklé. Člověk jen musí vysvětlovat změny dvěma různým skupinám lidí odlišným způsobem. Ale stojí to za to. Já jsem nastupoval s tím, že se tu musí hodně věcí odpracovat a že tu panuje nějaká historická zkušenost, kterou musím respektovat. IT Dr.Max není jen věcí české sítě, ale dnes už vlastně pěti zemí… Ano, a právě abychom zajistili elementární koordinovanost a nerozvíjeli IT izolovaně, úzce spolupracuji s BDC, respektive mým druhým nadřízeným Lukášem Příhodou. Nějaký čas jsme to nastavovali a hlavní projekty se tak mohly rozjet začátkem roku. Které to jsou? Tak třeba migrace déwéháčka… Bál jsem se, že přijde okamžik, kdy přestanu rozumět… (smích) Není nutné se toho tolik bát. Jde o data warehouse, který zná většina zaměstnanců jako „daťák“. Dosud jsme prostředí pronajímali od partnera, ale přišel čas vzít to do svých rukou. Jak se v jazyce IT říká, vyměnili jsme „železo“. A navíc vytvořili nejen českou, ale mezinárodní platformu. CEOS je pořád náš partner, ale celé to provozujeme na svém. Druhá věc, o které bych se rád zmínil, je cloudové řešení pro ostatní systémy IT, které tě jen napadnou, protože to považujeme za strategické. A vzhledem k tomu, že ten cloud je na českém území, je to i poměrně bezpečné. To bude místo, kde poběží aplikace všech zemí a společností, které naše společnost rozběhne v rámci akvizičních aktivit po Evropě. Proč to děláme? V první řadě to v budoucnu zlepší dostupnost aplikací. Získáme větší a flexibilní kapacitu. Prostě ty věci poběží líp. Sám jsi odjezdil letos svá první háhávéčka a určitě sis vyslechl chválu na adresu nového helpdesku, ve kterém má naše oddělení IT prsty. Potěšilo tě to? My máme prsty v řadě věcí, ale protože IT fungují hlavně jako podpůrné oddělení, jen o málo viditelných projektech můžu říct, že by byly jenom naše, vždycky spolupracujeme ještě s někým dalším. Samozřejmě mě to potěšilo, protože helpdesk musí sloužit lékárnám dobře. Je to vlastně jen část technologické platformy, která se celá jmenuje ServiceNow. Ale helpdesk je nejviditelnější. Na tom novém se ukazuje, že lidé dokážou ocenit transparentnost. A taky nová „horká linka“, ten takzvaný červený telefon, je vnímaná dobře. Jen je ještě potřeba to nastavit tak, aby lékárny věděly, kdy a jak který nástroj použít. Učíme se s tím žít. ServiceNow v budoucnu bude sloužit nejen jako helpdesk, ale i všem oddělením napříč společností. Bude to základní platforma, na které se budou řešit jakékoliv požadavky ve firmě. ServiceNow stojí na externím dodavateli. Máme za sebou jednu neblahou zkušenost s Axaptou, kdy jsme právě na externího dodavatele doplatili. Je namístě obava? Tohle není tak specifický produkt, je to univerzální platforma, kterou užívá řada subjektů. I celosvětová síť partnerů je velká, víc je jich i u nás. Takže ta obava namístě není. Dokázali bychom snadno najít náhradu. ¤ Kdo je Tomáš Galko? Věk: 34 let Narodil se v Seredi (Slovensko), takže má moc rád sladkosti z tamní sušenkárny a jako správný patriot zve k nákupu v její podnikové prodejně. Jeho hlavním koníčkem je momentálně rodina, rád si vyrazí na kole. Manželka: Andrea Dvě děti: dcera Emma (4,5 roku), syn Samuel (1,5 roku) Žije v Drahelčicích na západ od Prahy, jen na skok od nučického skladu ViaPharmy. ptal se: Michal Petrov foto: archiv Dr.Max a archiv Tomáše Galka